Godło Polski umieszczone w tarczy, według wzoru i kolorystyki zgodnych z ustawą

Samorządowe Przedszkole Publiczne
  
w Bełżycach

Terapia pedagogiczna

Terapia pedagogiczna - teoria i propozycje ćwiczeń

TERAPIA PEDAGOGICZNA – TEORIA I PROPOZYCJE ĆWICZEŃ

 

Zaburzona percepcja słuchowa u dziecka może powodować :

 

- trudności z zapamiętaniem trudnych wyrazów
- trudności ze zrozumieniem długich i skomplikowanych poleceń słownych
- kłopoty z zapamiętaniem dni tygodnia, pór roku
- przekręcanie słów (np. zamiast „kołdra”-”kordła”)
- wolne pamięciowe opanowywanie wierszy i rymów

Ponadto starsze dzieci przedszkolne mają trudności z opanowaniem procesów analizy

 i syntezy sylabowej i głoskowej wyrazów, tzn. nieprawidłowo dzielą wyrazy na sylaby

 i nie potrafią prawidłowo wymienić wszystkich głosek w wyrazie. Trudności sprawia im również synteza wyrazu, czyli usłyszane po kolei głoski wyrazu np. k-o-t-e-k nie zawsze oznaczają wyraz „kotek”.

Powyższe trudności przekładają się w efekcie na problemy w czytaniu całych wyrazów, a w dalszej kolejności zdań.

 

Zarówno rodzice jak i nauczyciele mogą usprawniać funkcję słuchową na wiele sposobów:

 

  1. Rozróżnianie i rozpoznawanie dźwięków (przy zamkniętych oczach dzieci wsłuchują się w odgłosy, np. stukania w coś, rozdzierania papieru).
  2. Ćwiczenia z rytmem (wystukiwanie rytmu według zaprezentowanego wzoru lub skakanie w rytmie).
  3. Tworzenie rymów do podanego wyrazu.
  4. Ćwiczenia związane ze słowami:

- wymyślanie wyrazów na określoną głoskę,
- podział wyrazów na sylaby i na głoski,
- rozpoznawanie głosek na początku i na końcu wyrazu.

Powyższe ćwiczenia należy stosować często, pamiętając jednak o stopniowaniu trudności. Zaczynamy więc od zagadnień prostych i łatwych, a po ich opanowaniu mogą pojawiać się zadania trudniejsze. Jeśli dziecko ma przegłoskować wyrazy lub też dokonać ich syntezy (składania z głosek), na początku podajemy krótkie słowa: kot, dom, osa, Ala, lala, mama, tata. Dopiero w trakcie kolejnych ćwiczeń wprowadzamy dłuższe wyrazy: kotek, lampa, balon i inne.

 

Na słabo rozwiniętą percepcję wzrokową, wskazywać może kilka symptomów, które rodzic z pewnością łatwo zaobserwuje u swojego dziecka:

- dziecko z trudem zapamiętuje kształty liter i cyfr,
- niechętnie rozwiązuje zadania polegające na szukaniu różnic między obrazkami,
- nieprawidłowo tworzy kompozycje według wzoru, a jego rysunki są ubogie

 w szczegóły,
- trudności dotyczą odtwarzania szlaczków i figur geometrycznych.

W jaki sposób usprawnić tę funkcję wzrokową?

Istnieje szereg ćwiczeń, które można wykonywać w domu, jak i w przedszkolu. Na pewno wielu rodziców posługuje się tymi ćwiczeniami na co dzień, nie będąc w pełni świadomymi, jak wiele obszarów one rozwijają.

 

Oto kilka przykładów ćwiczeń:

  1. Szukanie różnic pomiędzy dwoma podobnymi obrazkami, różniącymi się kilkoma szczegółami
  2. Zapamiętywanie przedmiotów – pokazujemy dziecku drobne przedmioty, zapamiętuje je, a po zasłonięciu przez nas – wymienia.
  3. Układanie obrazka z pociętych części, układanie puzzli
  4. Układanie według podanego wzoru patyczków, klocków, wyciętych figur geometrycznych.
  5. Segregowanie figur ze względu na wielkość, kolor, kształt.
  6. Układanie historyjek obrazkowych. Opis obrazków zgodnie z kolejnością zdarzeń.
  7. Lepienie z plasteliny lub formowanie z drutu liter.
  8. Wyszukiwanie wyrazów z jednakową literą (np. odczytanie wyrazów posiadających literę „k”)
  9. Uzupełnianie brakujących liter w wyrazach.
  10. Domina obrazkowe – szukanie pary takich samych obrazków.
  11. Domina literowe oraz sylabowe – szukanie pary takich samych liter/ sylab.
  12. Kalkowanie

Powyższe ćwiczenia mogą być formą zabawy z dzieckiem. Ważna jest systematyczność, ale jednocześnie nie przemęczanie dziecka, gdyż ćwiczenia chętnie wykonywane są skuteczniejsze i przynoszą więcej pożytku.

 

Koordynacja wzrokowo-ruchowa jest to umiejętność łączenia tego, co oczy widzą

 z tym, co dłonie wykonują. Dobra koordynacja wzrokowo-ruchowa jest niezbędna do wykonywania wielu czynności takich jak: pisanie, rysowanie, manipulowanie, ćwiczenia gimnastyczne. U dzieci w wieku przedszkolnym zaburzona koordynacja wzrokowo-ruchowa objawia się małą precyzją ruchów i trudnościami w czasie wykonywania prostych zadań.

Dzieci z zaburzoną lub słabo rozwiniętą koordynacją wzrokowo-ruchową mają trudności w zakresie:

- ubierania się,
- prawidłowego chwytania i rzucania piłki,
- utrzymywania równowagi przy staniu na jednej nodze, skakania,
- posługiwania się podstawowymi narzędziami i przedmiotami codziennego użytku,
- wykonywania prac plastycznych takich jak: rysowanie, wycinanie, wydzieranie, naklejanie,
- nauki pisania (utrzymywanie się w liniaturze zeszytu, silny nacisk ołówka lub długopisu),
- zabaw manipulacyjnych.

Propozycje ćwiczeń dla dzieci w młodszym wieku przedszkolnym :

1.Układanie :

- układanie z koralików, klocków [dużych i małych],mebli, pojazdów, drzew, roślin, budowli, figur;
- układanie z patyczków: płotów, drabin, domów;
- z tasiemki, z różnokolorowej wełny: dywaników, kilimków, frędzli;
- z elementów mozaiki geometrycznej- postaci ludzi i zwierząt;

2.Przedstawianie figur geometrycznych w zmienionych układach:

układanie kompozycji figur geometrycznych z wzoru i z pamięci;

3.Malowanie:

- tworzenie różnych kompozycji – szlaczków ;
- kompozycji postaci człowieka, pojazdów, przedmiotów, domów;

- malowanie jednocześnie obydwiema rękami na dużym arkuszu przypiętym do tablicy lub podłogi;
- malowanie palcami na przemian ruchem spokojnym, swobodnym;
- zamalowywanie całej powierzchni kartki;
- malowanie palcem [na całej powierzchni różnokolorowych linii poziomych

i pionowych];
- malowanie pędzlem linii prostych, splątanych nici, kłębuszków, jaskółek;

- malowanie pęczkiem waty – duże i małe chmury, kałuże itp.

4.Rysowanie:

- rysowanie kredą na tablicy i dużych arkuszach rozłożonych na podłodze;
- kreślenie patykiem na mokrej, gęsto pokrytej farbą klejową powierzchni;
- rysowanie świecą, tuszem;

5.Wydzieranie:  łatwych kształtów np. piłek, baloników, kolorowych liści itp.  kompozycje z kolorowych pasków

6.Stemplowanie:

- tworzenie różnych kompozycji – szlaczków ;
- kompozycji postaci człowieka, pojazdów, przedmiotów, domów;

7.Ćwiczenia na materiale obrazkowym:

- układanki obrazkowe [stopniowanie trudności];
- układanie obrazka z części w/g. identycznego wzoru;
- uzupełnianie brakującej części obrazka;
- dobieranie par jednakowych obrazków [dobieranki, loteryjki, domino obrazkowe],
- rozpoznawanie zmian ilościowych i jakościowych w układach elementów – [zabawa

 " Co się tu zmieniło?"]

 

Propozycje ćwiczeń dla dzieci w starszym wieku przedszkolnym:

 

- marsz chodem bociana;
- marsz wokół sali z ćwiczeniem w reagowaniu na sygnał słowny: stój, naprzód;

 

2.Ćwiczenia w biegu:
- bieg z podskokami,
- przylot i odlot bocianów – bieg w określonym kierunku, poruszając się falistym ruchem z rozkrzyżowanymi ramionami;

3.Ćwiczenia na równoważni [ławeczce]:

- chodzenie wolno do przodu;
- posuwanie się do tyłu;
- posuwanie się bokiem;

4.Zabawy z woreczkami:

- rzucanie i chwyt woreczka obiema rękami;
- rzucanie i chwyt woreczka jedną ręką;
- rzucanie i chwytanie woreczka w ruchu itd.

5.Kreślenie dużych płynnych linii:

- chorągiewką w powietrzu;
- patykiem na piasku;
- kolorową kredą na tablicy;
- kredkami na dużych arkuszach.

6.Obrysowywanie gotowych szablonów o prostych kształtach np. koło, kwadrat, romb, trójkąt; rysowanie szlaczków na kratkowanym papierze.

7.Rysowanie po konturach.

8.Malowanie palcami.

9.Łączenie kolorową kredką wyznaczonych punktów.

10.Zagadki rysunkowe.

11.Labirynty.

12.Wycinanki różnego typu.

13.Kopiowanie obrazków przez kalkę techniczną.

14.Lepienie z plasteliny.

15.Gry zręcznościowe

 

Celem ćwiczeń grafomotorycznych jest przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia te polegają na usprawnianiu motoryki ręki, poprzez różnorodne zajęcia manualne. Mogą być świetną zabawą i pretekstem do wspólnego spędzenia czasu rodziców z dzieckiem.

 

1.Ćwiczenia całej dłoni

- Malowanie dłonią przy użyciu farb na dużej powierzchni;
- Robienie kul z papieru, początkowo dużych, aż do malutkich;
- Lepienie z plasteliny, modeliny rozmaitych kształtów rozpoczynając od prostych tj.: kulek, rogalików, miseczek, grzybków, potem trudniejszych np.: ludzików, zwierząt;
- Układanie najwyższej wieży z klocków;
- Zakręcanie i odkręcanie różnego rodzaju pokrywek do słoików i butelek (można w nich umieścić atrakcyjne przedmioty);
- Przelewanie płynów z naczynia do naczynia;
- Stemplowanie;
- Samodzielne ubieranie poszczególnych części garderoby;
- Ćwiczenia ruchowe z wykorzystaniem przyborów (np. toczenie i łapanie piłki);

2. Ćwiczenia palców

- Ćwiczenia ruchowe z wykorzystaniem przyborów: chwytanie, celowanie
- Wiązanie (sznurka/wstążki na klamce lub nodze stołu, sznurówek);
- Malowanie palcami przy użyciu farb (pomaluj każdy palec innym kolorem);
- Sortowanie klocków według kolorów, kształtów, wielkości itp.
- Symulowanie gry na pianinie, flecie;
- Odpinanie zatrzasków, guzików i zamków błyskawicznych;
- Malowanie plasteliną
- Układanie puzzli
- Rysowanie/pisanie palcem w powietrzu;
- Wycinanie, wydzieranie z papieru;
- Nawlekanie koralików, guzików początkowo na sznurek, następnie na nitkę;
- Chwytanie: solenie potraw, zbieranie okruszków;
- Wodzenie palcem po labiryncie;
- Przerzucanie stron w książce (można przy tym ćwiczeniu utrwalić liczenie w zakresie 10).

3. Pisanie

- Trzymanie prawidłowo ołówka, kredki, długopisu (jeśli dziecko ma z tym problemy, istnieją specjalne nakładki z tworzywa na ołówek/długopis, które korygują nieprawidłowy uchwyt);
- Łączenie kropek (w internecie znajduje się wiele stron z niedokończonymi rysunkami);
- Kreślenie znaków literopodobnych (szlaczki);
- Obrysowywanie szablonów z plastiku lub drewna o kształtach geometrycznych;
- Kopiowanie rysunku – czyli samodzielne rysowanie prostych schematów (początkowo rysować po śladzie, następnie kreślić rysunki samodzielnie na czystej kartce. Na początku zaproponuj kopiowanie dużego rysunku, a następnie kopiowanie tego rysunku w pomniejszonym formacie);
- Kopiowanie linii poziomych, pionowych, falistych, wybranych figur geometrycznych, liter i cyfr;
- Narysuj dwie pionowe równoległe kreski. Zadaniem dziecka jest dorysowanie poziomych szczebli, aby na rysunku pojawiła się drabinka.

 

                                                                                                                          Bożena Watras

 

Porady specjalisty - ćwiczenia do stosowania w przedszkolu i w domu

ĆWICZENIA OGÓLNOROZWOJOWE WSPOMAGAJĄCE PRAWIDŁOWY ROZWÓJ MOWY

I PRZYGOTOWUJĄCE DO PODJĘCIA NAUKI SZKOLNEJ

 

( ćwiczenia do stosowania w przedszkolu i w domu )

 

  • Motoryka duża

- chodzenie po linii narysowanej kredą na podłodze lub po rozłożonym sznurku, skakance;

- skakanie na jednej nodze (naprzemienne prawej, lewej, prawej, lewej);

- łapanie, rzucanie i kopanie piłki;

- wrzucanie piłeczki do kosza lub wiaderka;

- naśladowanie ruchów rąk, nóg i głowy (malowanie, pisanie, mieszanie)

Sprawność manualna

- posługiwanie się narzędziami ( nożyczki, widelec, nóż, ołówek);

- nawlekanie koralików, przewlekanie sznurówki;

- rysowanie według wzoru np. na piasku (z użyciem np. papierowej tacy);

- łączenie kropek wyznaczających figury geometryczne;

- zamalowywanie wyznaczonych konturem płaszczyzn;

- rysowanie równoległe z prowadzącym zajęcia;

- kopiowanie wzorów;

- dorysowywanie połówek;

- dorysowywanie brakujących elementów;

- wykonywanie z plasteliny kulki, wałeczka, kwadratu, trójkąta. 

  • Sprawność narządów artykulacyjnych

- sprawność języka (podnoszenie czubka języka do wałka dziąsłowego; przesuwanie języka do przodu i do tyłu w płaszczyźnie poziomej; wykonywanie szybkich ruchów językiem od jednego do drugiego kącika ust; wyciąganie czubka języka na brodę i nad górną wargę, w kierunku nosa);

- sprawność warg (umiejętność wykonania naprzemiennych ruchów: usta ,,w ryjek” – usta ,,w uśmiech”; utrzymanie na wargach ułożonych ,,w ryjek” kółeczka, zrobionego np. z cienkiego drucika);

- ruchliwość szczęki dolnej (wysuwanie i chowanie żuchwy; naprzemienne, coraz szybsze nagryzanie dolnej i górnej wargi). 

  • Koordynacja wzrokowo – ruchowa

- przerysowywanie figur geometrycznych;

- labirynty;

- rysowanie wzorów litero podobnych;
 

  • Analiza i synteza wzrokowa

- wyszukiwanie wśród obrazków tematycznych jednego różniącego się szczegółem;

- identyfikowanie w zestawie obrazków tematycznych jednego pokazywanego;

- odnajdywanie na dużej, sytuacyjnej ilustracji przedmiotu pokazanego na pojedynczym obrazku;

- dopasowywanie brakujących części na obrazkach tematycznych;

- składanie obrazków z części;

- układanie wzorów tematycznych z figur geometrycznych;

  • Spostrzeganie słuchowe

- identyfikacja i rozróżnianie dźwięków (np. cięcie kartki papieru, mieszanie wody łyżeczką);

- odgadywanie głosów zwierząt;

- zgadywanie dźwięków przedmiotów (np. odkurzacz, suszarka, lejąca się woda, telefon);

- różnicowanie zdań wypowiadanych głosem dziecka, kobiety, mężczyzny;

- różnicowanie zdania wypowiadanego głosem ,,smutnym”, ,,wesołym”, ,,zdziwionym”;

- różnicowanie opozycji fonologicznych (np. ,,które zdanie jest poprawne: Janek je synkę, czy Janek je szynkę?”).

  • Operacje myślowe

- umiejętność szeregowania (układanie klocków, kółek od największego do najmniejszego i odwrotnie);

- umiejętność przeprowadzenia klasyfikacji na materiale tematycznym (tworzenie zbiorów np. ubrania, buty, meble, zwierzęta, owoce, warzywa, jedzenie, zabawki itp. – dziecko dzieli obrazki na grupy);

- umiejętność przeprowadzenia klasyfikacji na materiale atematycznym (np. podział klocków lub figur geometrycznych wg koloru, wielkości, kształtu);

- umiejętność myślenia przyczynowo-skutkowego (układanie historyjki w odpowiedniej kolejności ,,co stało się najpierw, a co potem”);

- sekwencje (układamy np. 3 obrazki, dziecko układa w takiej samej kolejności pod spodem, dalej).

  • Pamięć

- pamięć symultaniczna (zapamiętywanie obrazków kolejno pokazywanych dziecku, jednego, dwóch i więcej);

- pamięć sekwencyjna (zapamiętywanie obrazków pokazywanych równocześnie, dwóch, trzech…).

 

PAMIĘTAMY O UKŁADANIU OBRAZKÓW „OD LEWEJ STRONY DO PRAWEJ”!!!

 

                                                                                                                            Bożena Watras

[ Cookies - info ]Oprogramowanie CMS: DragoN-NogarD © ( www: http://nogard.pl )