Miniony tydzień upłynął nam na przygotowywaniu się do najpiękniejszego święta w roku. Dla swych kochanych Babć i Dziadków przygotowaliśmy niespodzianki.
Babcia z Dziadkiem drzwi krainy czarodziejskiej otwierają nam
A tam lody kolorowe i zabawki odlotowe
karuzela i spacer z psem
wszystko wyczarował Dziadek z Babcią
ja to wiem !!!!
A tam kotki jak kłębuszki
a tam bitwa na poduszki
potem pizza, a może dżem
wszystko wyczarował Dziadek z Babcią
ja to wiem!!!
I za to wszystko Babciu, Dziadku
bardzo mocno kocham Cię!!!!
Urszula Kijewska
FERIE W PRZEDSZKOLU
....nareszcie zimowe....
fot. U. Kijewska
Urszula Kijewska
URODZINY OLIWKI
04.01 Dzisiaj uroczyście i bardzo słodko świętowaliśmy urodziny naszej koleżanki .
Dużo zdrówka i uśmiechu Oliwko!!!
Urszula Kijewska
TEMATYKA I ZADANIA NA STYCZEŃ
Tematyka:
Mijają dni, miesiące, lata ……………….... …………..04.01 - 08.01.2021
Zwierzęta są głodne………………………………..….....11.01 - 15.01.2021
Babcia i dziadziuś..............................................18.01 - 22.01.2021
Językowa aktywność dziecka - wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą.
Poznawcza aktywność dziecka:
nazywanie ptaków odwiedzających karmnik,
pomaganie zwierzętom, np. dokarmianie zwierząt w schronisku, ptaków zimą,
uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela,
łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcjonalnych,
rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego.
Ruchowa aktywność dziecka.
* ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu), * poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu: bawienie się w miejscach niedozwolonych, np. przy ruchliwej ulicy, na zamarzniętym stawie. * uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych
Społeczna aktywność dziecka - określanie czynności domowych wykonywanych przez poszczególnych członków rodziny,- dzielenie się wiadomościami na temat życia w rodzinie, np. o sposobach wspólnego spędzania czasu, pojawienie się nowego dziecka.- wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw,- szanowanie domowników, ich przyzwyczajeń, nieprzeszkadzanie im w wypoczynku, pracy.- rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji: współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych. - uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość.
Samodzielne wykonywanie czynności samoobsługowych − ściąganie ubrań i butów, umieszczanie ich w wyznaczonym miejscu, zakładanie ubrań i butów, korzystanie z toalety, spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
Śpiewanie piosenek, wyrażanie muzyki ruchem, zabawy ruchowo-rytmiczne.
KOLĘDUJMY MALEŃKIEMU
18.12 Dzisiaj w naszej grupie z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia odbyła się uroczystość jasełkowa. Jak zwykle w takim dniu było sianko, opłatek, świetlista choinka, szopka, Dzieciątko, mali artyści na scenie, Pani Dyrektor i...... tylko Rodziców zabrakło w roli publiczności....
...wspólnie przygotowujemy świąteczny stół...
fot. U. Kijewska
......śpiewajmy i grajmy Mu.....
.... przy świątecznym stole.....
Urszula Kijewska
NASZE SUKCESY
...i wszystko jasne !!!! Wielkie gratulacje Ninko!!!!
Urszula Kijewska
KODOWANIE NA DYWANIE
Bardzo lubimy zabawy kolorowymi kubeczkami....
fot. U. Kijewska
Urszula Kijewska
ZADANIA I TEMATYKA NA GRUDZIEŃ
Tematyka:
Tu rosły paprocie……………………..….. …………...........07.12 - 11.12.2020
Przygotowania do świąt Bożego Narodzenia……..…..14.12 - 18.12.2020
1. Nadchodzi zima- poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich, np.: opady śniegu, szron, szadź, zawieje śnieżne,poznawanie wybranych właściwości fizycznych śniegu i lodu, zwracanie uwagi na zanieczyszczenia, które zatrzymują w sobie,poznawanie charakterystycznych oznak zimy: krótkie dni, niska temperatura.
2. Święta - poznawanie świątecznych obrzędów, zwyczajów, tradycji ludzi różnych narodowości. Kultywowanie tradycji związanych ze świętami.
3. Tu rosły paprocie - poznawanie wybranych zwierząt prehistorycznych (dinozaury) i roślin (np. olbrzymie paprocie) występujących w tamtym okresie,
4. Językowa aktywność dziecka - rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych); wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
5. Poznawcza aktywność dziecka - uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia; umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania, przyczynowo - skutkowego, poznawania samego siebie; rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań; łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcjonalnych.
6. Samodzielne wykonywanie czynności samoobsługowych − ściąganie ubrań i butów, umieszczanie ich w wyznaczonym miejscu, zakładanie ubrań i butów, korzystanie z toalety, spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
7. Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
8. Śpiewanie piosenek, wyrażanie muzyki ruchem, zabawy ruchowo-rytmiczne.
9. Poznawcza aktywność dziecka rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego,porównywanie szacunkowe liczebności zbiorów, np. poprzez łączenie w pary ich elementów, nakładanie ich na siebie, rozwijanie wyobraźni przestrzennej.
W OCZEKIWANIU NA ŚW. MIKOŁAJA
Mikołaju, Mikołaju na Ciebie czekamy też....
moc prezentów nam przyniesiesz....o czym marzę dobrze wiesz...
.....nareszcie jest..... ależ to były emocje....
......do zobaczenia za rok !!!!!
Urszula Kijewska
ANDRZEJKOWE ZABAWY
27.03 Dzisiejszy dzień minął nam pod znakiem andrzejkowych wróżb i zabaw.... i tak dowiedzieliśmy się bardzo istotnych dla nas rzeczy: po pierwsze jak będzie się nazywał(a) nasz mąż, żona , a po drugie czy zmienimy swój stan cywilny i kiedy to nastąpi....
fot. U. Kijewska
Urszula Kijewska
DZIEŃ PLUSZOWEGO MISIA
25.11 Dzisiaj w naszej grupie było wyjątkowo milusińsko......
.....fajne z nas misiaki- słodziaki???
fot. U. kijewska
......misiowe zabawy plastyczne.....
......misiowa imprezka....
Urszula Kijewska
MOJE ULUBIONE ZWIERZĄTKO
16-20.11 W tym tygodniu rozmawiamy o zwierzętach domowych..
Uczymy się wrażliwości i odpowiedzialności za naszych małych przyjaciół.
LISTOPADOWE ŚWIĘTO
Jak na prawdziwych małych Polaków przystało w naszym przedszkolu nie może być inaczej niż biało- czerwono !!!
Powiewa flaga, gdy wiatr się zerwie
a na tej fladze biel jest i czerwień
czerwień to miłość, biel serca czyste
piękne są nasze barwy ojczyste....
...odświętnie dekorujemy naszą salę....
fot. U. Kijewska
....piękne są nasze barwy ojczyste...
10 listopada godzina 11.11 uroczyste odśpiewanie 4 zwrotek hymnu przez wszystkich przedszkolaków
.... co to jest Polska? spytał Jaś w przedszkolu....
Urządzenia elektryczne ….................. 23.11 - 27.11.2020
Dbamy o zdrowie...…………………...... ..30.11 - 04.12.2020
Zadania:
Poznajemy przyrodę – jesień – obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np.: padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia; wyjaśnienie roli wody w życiu ludzi, zwierząt i roślin.
Rozwijanie poczucia przynależności narodowej: stosowanie zwrotów: Jestem Polakiem. Mieszkam w Polsce. Mówię po polsku. Podawanie nazwy naszego kraju, symboli narodowych : flagi, godła, hymnu. Nazywanie największych rzek Polski: Wisły i Odry, morza – Bałtyku, gór – Tatr oraz większych miast Polski. Poznanie ważniejszych wydarzeń z życia Polski. Wskazywanie Polski na mapie Europy, nazywanie jej sąsiadów.
Przyroda wokół nas- poznawanie zasad dbania o zwierzęta hodowane w domu: karmienia ich, wizyt u weterynarza, wychodzenia na spacer, nazywanie dorosłych i młodych zwierząt
W świecie techniki- zapoznanie z wybranymi urządzeniami elektrycznymi, ich znaczeniem w gospodarstwie człowieka, rozbudzanie zainteresowań technicznych.
Dbanie o nasze zdrowie i higienę: ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu);przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych; nabywanie świadomości na temat zdrowego odżywiania.
Językowa aktywność dziecka; swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych, wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą.
Społeczna aktywność dziecka, określanie swoich cech fizycznych: wzrostu (w odniesieniu do innych), kolor włosów, kolor oczu, uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywanie skutków zachowań, zwracanie uwagi na konsekwencje wynikające z danego wyboru, szukanie kompromisu w spornych sprawach, przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie, unikanie zachowań agresywnych, powstrzymywanie ich, dążenie do kompromisu
Samodzielne wykonywanie czynności samoobsługowych − ściąganie ubrań i butów, umieszczanie ich w wyznaczonym miejscu, zakładanie ubrań i butów, korzystanie z toalety, spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
Śpiewanie piosenek, wyrażanie muzyki ruchem, zabawy ruchowo-rytmiczne.
Poznawcza aktywność dziecka rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego, porównywanie szacunkowe liczebności zbiorów, np. poprzez łączenie w pary ich elementów, nakładanie ich na siebie, rozwijanie wyobraźni przestrzennej.
MÓJ PRZYJACIEL
Witam kochane Dzieciaki !
Macie ochotę na wspólną zabawę? Na początek zapraszam Was do zaśpiewania i zilustrowania ruchem naszej ulubionej piosenki Gdy dzień wstaje i wita świat.....
Teraz posłuchajcie wiersza Barbary Szelągowskiej "Mój przyjaciel" Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
- Kogo możemy nazwać przyjacielem?
- Co to znaczy, że przyjacielowi można zaufać?
- Czy dobrze jest mieć przyjaciela? Dlaczego?
... i ostatnie zadanie na dzisiaj : narysuj kredkami lub namaluj farbami swojego przyjaciela
Pozdrawiam Was cieplutko
i mam nadzieję do zobaczenia wkrótce !!!
Urszula Kijewska
źródło: YouTube, Przewodnik metodyczny MAC "Odkrywam siebie" cz. 1.
W ZDROWYM CIELE ZDROWT DUCH
Gimnastyka to zabawa , dla przedszkolaka ważna sprawa....
Urszula Kijewska
JESIEŃ W SADZIE
12 - 16.10 W tym tygodniu rozmawiamy o owocach. Z owocami można robić wszystko.....można je smakować, wąchać, liczyć, dzielić ich nazwy na sylaby, głoski, układać z nimi zdania....malować i tworzyć z nich owocowe szlaczki....
Urszula Kijewska
W JESIENNYCH RYTMACH 05-09.10
Co robią zwierzęta jesienią? W jaki sposób przygotowują się do zimy? Na te i inne pytania poznamy odpowiedź w tym tygodniu.
fot. U. Kijewska
.....Kolczatek przygotowuje się do zimy....poznajemy jego przygody wg opowiadania H. Bechlerowej
.... liczą, liczą i rachują, ile jesiennych listków potrzebują.....
Sąsiadeczko, wiewióreczko, co masz oczka czarne.....śpiewamy w tym tygodniu
... na jesiennym spacerze zbieramy tworzywo przyrodnicze do prac plastycznych ..... i nie tylko....
Urszula Kijewska
IDZIE JESIEŃ Z PEŁNYM KOSZEM
01.10 Dzisiaj Pani Jesień sypnęła ze swojego kosza mnóstwem pięknych, kolorowych grzybów...
ale my wiemy, że chociaż ślicznie wyglądają to do jedzenia się nie nadają !!!
fot. U. Kijewska
Urszula Kijewska
DZIEŃ CHŁOPAKA
30.09 Dzisiaj swoje święto obchodzili wszyscy chłopcy. Nasi koledzy dostali własnoręcznie wykonane przez dziewczynki medale, zręcznościowe zabawki i słodkie ,,co-nieco''.
....super chłopaki z naszej paki....
fot. U Kijewska
Urszula Kijewska
TEMATYKA I ZADANIA NA PAŻDZIERNIK
Tematyka:
Co robią zwierzęta jesienią?………...…….. 05 - 09.10.2020
Jesień w sadzie ………………………...… .12 - 16.10.2020
Jesień na działce ...........................................19 - 23.10.2020
O sobie samym……..................................... 26 - 30.10.2020
Realizacja podstawy programowej:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka.
Społeczny obszar rozwoju dziecka.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka.
Zadania:
Poznawanie sposobów przygotowania się wybranych zwierząt do zimy - zwracanie uwagi na zmiany w wyglądzie zwierząt przed zbliżającą się zimą: zmiana ubarwienia, gęstnienie futra, piór, zwiększenie masy ciała, poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt.
Przyroda jesienią - poznanie charakterystycznych cech późnojesiennej pogody, wyjaśnienie znaczenia słowa sad, ogród, rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw i owoców, drzew owocowych, rozróżnianie owoców i warzywa za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu, nazywanie przetworów z owoców i warzyw, rozumienie konieczności spożywania owoców i warzyw.
Społeczna aktywność dziecka: dostrzeganie swojej niepowtarzalności, a także niepowtarzalności innych, szanowanie jej, współdecydowanie o sposobie wykonywania danej czynności,
przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie.
Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji – współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych, stosowanie form grzecznościowych względem siebie.
Językowa aktywność dziecka; swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych, wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą.
Społeczna aktywność dziecka
określanie swoich cech fizycznych: wzrostu (w odniesieniu do innych), kolor włosów, kolor oczu,
uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywanie skutków zachowań, zwracanie uwagi na konsekwencje wynikające z danego wyboru,
szukanie kompromisu w spornych sprawach,
przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,
unikanie zachowań agresywnych, powstrzymywanie ich, dążenie do kompromisu.
Dbamy o nasze zdrowie – przebywanie na świeżym powietrzu, uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych.
Samodzielne wykonywanie czynności samoobsługowych − ściąganie ubrań i butów, umieszczanie ich w wyznaczonym miejscu, zakładanie ubrań i butów, korzystanie z toalety, spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
Śpiewanie piosenek, wyrażanie muzyki ruchem, zabawy ruchowo-rytmiczne.
Poznawcza aktywność dziecka
rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego,
porównywanie szacunkowe liczebności zbiorów, np. poprzez łączenie w pary ich elementów, nakładanie ich na siebie,
rozwijanie wyobraźni przestrzennej.
URODZINY MAŁGOSI
29.09 Dzisiaj świętowaliśmy urodziny naszej koleżanki Małgosi. Dla szanownej jubilatki przygotowaliśmy serduszkową niespodziankę, odśpiewaliśmy głośne i wesołe STO LAT, złożyliśmy serdeczne życzenia i .......świętowaliśmy przy całej torbie słodkości.
fot. U. Kijewska
Urszula Kijewska
URODZINY KUBY
24.09 Dzisiaj słodko i wesoło świętowaliśmy urodziny naszego kolegi Kubusia.
Jak zwykle dla jubilata wspólnie przygotowaliśmy niespodziankę, były życzenia i gromkie STO LAT
Dużo uśmiechu i radości Kubusiu !!!
fot. U. Kijewska
Urszula Kijewska
DZIEŃ PRZEDSZKOLAKA
22.09 Dzisiaj z lekkim opóźnieniem ale za to wesoło i kolorowo świętowaliśmy Dzień Przedszkolaka.
fot. J. Giza
tak się prezentowały grupy 5-latków.....przedszkolna młodzież......
Urszula Kijewska
BĄDŹMY UWAŻNI, BĄDŹMY OSTROŻNI
21.09 Bezpieczny przedszkolak na drodze!!! O tak ważnych sprawach rozmawiamy w tym tygodniu.
.... praktyczne zastosowanie przypomnianych i utrwalonych zasad poruszania się po ulicy....
fot. U. Kijewska
.....zabawa plastyczna ,,,Moja droga do przedszkola''.....
Urszula Kijewska
KODOWANIE NA DYWANIE
18.09 Bardzo lubimy takie łamigłówki....trzeba się skupić i być bardzo uważnym, aby postawić kubek na właściwym polu....
fot. U. Kijewska
Urszula Kijewska
GRUPOWE DRZEWKO DŁONI
16.09 Zabawy plastyczne.....jak się wszyscy postaramy, piękne drzewko wykonamy....
fot. U. Kijewska
Urszula Kijewska
Z ŻYCIA PRZEDSZKOLAKA
.....to jeszcze lato...
na naszym ulubionym placu zabaw...
fot. U. Kijewska
Urszula Kijewska
URODZINY ZOSI
Dzisiaj wspólnie z naszą koleżanką Zosią świętowaliśmy jej urodziny. Jak zwykle w tak uroczystym dniu były życzenia, gromkie 100 lat oraz mnóstwo słodkości.....
Dużo słonka i uśmiechu Zosieńko!!!
fot. U. Kijewska
Urszula Kijewska
URODZINY ANTOSIA
Dzisiaj uroczyście i bardzo słodko obchodziliśmy urodziny naszego kolegi Antosia. Dla jubilata wspólnie przygotowaliśmy niespodziankę, były życzenia, gromkie STO LAT i cała torba słodkości !!!
Dużo uśmiechu i słonka Antosiu!!!
fot. U. Kijewska
Urszula Kijewska
ZEBRANIE Z RODZICAMI
Szanowni Rodzice
zapraszam Państwa na zebranie informacyjno-organizacyjne
15 września (wtorek) 17.30 sala gr. 3 wejście przez taras
Przypominamy o przestrzeganiu wytycznych GIS (zakrywanie nosa, ust i zachowanie dystansu społecznego wynoszącego 1,5 m).
Urszula Kijewska
NOWY ROK SZKOLNY 2020/21
01.09 Trochę inaczej ....ale równie serdecznie i wesoło witamy ,,starych'' i ,,nowych '' kolegów .
Wszyscy mamy nadzieję, że będzie to długi, niczym nieprzerwany rok,
pełen tylko miłych niespodzianek i wrażeń.!!!
Wszystkim przedszkolakom życzymy zdrowych i wesołych zabaw!!!
fot. U. Kijewska
Urszula Kijewska
PLAN NA WRZESIEŃ
Tematyka:
Witamy w przedszkolu ………...…….. 04 - 08.09.2020
To jestem ja ………………………...… 07 - 11.09.2020
Moja grupa ............................................ 14 - 18.09.2020
Moja droga do przedszkola ……........... 21 - 25.09.2020
Idzie jesień przez las, park…..…...... 28.09 - 02.10.2020
Zadania:
Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie - przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie.
Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji – współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych, stosowanie form grzecznościowych względem siebie.
Poznawanie swojego ciała poprzez zabawy – rysowanie siebie, dostrzeganie swojej niepowtarzalności, a także niepowtarzalności innych, szanowanie jej.
Nasz kontakt z techniką – Środki transportu – poznanie różnych środków transportu: lądowego, wodnego, powietrznego; poznanie znaczenia pasów, sygnalizacji świetlnej, znaków drogowych; zaznajamianie z zasadami ruchu drogowego z wykorzystaniem zabaw tematycznych, literatury, wycieczek; poznawanie wybranych pojazdów, w tym specjalistycznych, np.: straży pożarnej, karetki pogotowia, policji.
Poznajemy przyrodę – jesień – oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu, nazywanie ich, wyjaśnianie zjawiska usychania liści; rozpoznawanie drzew po ich liściach i owocach; zbieranie owoców drzew, wykorzystywanie owoców w działalności plastycznej, technicznej, matematycznej, muzycznej oraz w inny niestandardowy sposób; poznawanie wybranych przedstawicieli grzybów jadalnych (borowik, maślak) i niejadalnych (muchomor sromotnikowy); pokazywanie na wybranych przykładach (jeża, wiewiórki, bociana), jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy (odlatują do Afryki, gromadzą zapasy, zasypiają); zwracanie uwagi na zmiany w wyglądzie zwierząt (zmiana ubarwienia, gęstnienie futra, piór).
Dbamy o nasze zdrowie – przebywanie na świeżym powietrzu, uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych.
Rozwijanie mowy: komunikowanie się w grupie – mówienie o swoich potrzebach, odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu, słuchanie i rozpoznawanie odgłosów dochodzących z otoczenia, słuchanie i powtarzanie podanych słów, zdań.
Samodzielne wykonywanie czynności samoobsługowych − ściąganie ubrań i butów, umieszczanie ich w wyznaczonym miejscu, zakładanie ubrań i butów, korzystanie z toalety, spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
Śpiewanie piosenek, wyrażanie muzyki ruchem, zabawy ruchowo-rytmiczne.
Edukacja matematyczna – przeliczanie elementów zbioru w zakresie dostępnym dziecku, porównywanie liczebności, określanie wielkości przedmiotów, ustalanie równoliczności zbiorów poprzez łączenie ich elementów w pary, nakładanie ich na siebie lub przeliczanie, dobieranie przedmiotów w pary funkcyjne.